maandag 24 maart 2008

Pasen

Zoals verwacht was het paas-WE een echte topper hier in Paraty: mooi weer (30° overdag en 20° als minimum en veel zon) alle pousada's vol, alle stranden goed vol!
Zaterdag was ik per geluk uitgenodigd op de churasco van Lucia & Louis, hun zoon vertrekt maandag naar Duitsland om er werk te zoeken. Hij is afgestudeerd in hotelmanagment! Per geluk: zo was ik weg van de drukte!
Zondag was mijn idee naar Trinidade te gaan. Is het dorpje verder (+/- 30 km) richting São Paulo, maar de toegangsweg naar Trinidade is een serieuze klim over een steile berg. Mijn Fusca (Kever) deed al wat raar onderweg, ik vond dat er precies wat minder power in zat als voorheen. Aan de klim begonnen en ik geraakte niet in 2de versnelling, dat kreeg hij niet getrokken. Toch eigenaardig! Na een 2-tal kilometer in eerste gereden kreeg ik er geen power meer uit en viel ik zelfs stil. Kreeg hem ook niet meer aan de gang! Dan maar een stukje achteruit omlaag laten bollen tot ik een plaatsje vond om te draaien. Kreeg hem terug gestart om mijn draaibeweging richting naar beneden te maken, maar kwam niet in een keer omgedraaid en viel terug stil. Gelukkig zijn enkele passerende chauffeurs mij komen duwen zodat ik terug naar beneden kon. Door de snelheid omlaag kreeg ik hem terug gestart. Verder gereden tot eerste tankstation en gevraagd of ze mijn olie en water eens wilde controleren want dat mijn motor toch wel heet liep! Een flater van jewelste: een fusca heeft luchtkoeling en geen waterkoeling!!! Mijn tweede flater bleek toen ze mijn oliestop opende en er een hete damp uitkwam en ook nog eens bijna 2 liter olie in ging! De pompbediende zei me dat een liter olie slechts 12 Real kost, dat ik daar echt niet moest op besparen, want zonder bolt een fusca niet!!!
Nu olie heeft naar mijn inziens niets met de motorkracht te maken, maar als je bijna niets meer hebt kan het toch wel...