dinsdag 28 mei 2013

Ilha Grande

Enkele weken geleden zijn we Ilha Grande gaan bezoeken samen met mijn Jabaquara buurman Rubens & Sandra en een Argentijns bevriend koppel van hen! Ilha Grande is het grootste eiland in de baai van Paraty en is van bij mij op het terras te zien in de verte, als het open weer is!
Je kan Ilha Grande bereiken vanuit Angra Dos Reis met een overzetboot die twee maal per dag vaart. Auto's zijn niet toegelaten en ik heb er zelf enkel de brandweer (ambulance) gezien met een jeep. Eens aangekomen op het eiland staan er diverse jongens te roepen of ze je valiezen met een karretje naar je pousada of andere bestemming mogen brengen. Daar wij niet juist wisten waar onze pousada lag was dit tevens voor ons een perfecte gids!
http://www.recantodasestrelas.com.br/   Onze pousada was goed, niets speciaal en goedkoop!

Onze eerste dag hebben we met een grote boot (escunha) uitgevaren tot een baai verder. Bij aankomst na 40 min. komen we op een mooi rustig strand met één klein schamel barretje waar je ook iets kon eten! Maar na een eerste drankje zegt Rubens ja maar hier moeten we niet zijn, we moeten hier aan de andere kant zijn! Een klein padje brengt ons stijl omhoog en weer stijl omlaag om na een 30 min. puffend, zwetend op "naar het schijnt" één van de mooiste stranden van Brazilië aan te komen: Lopes Mendes. Aan deze zijde heb je de open oceaan en dus grote golven! Het is een zeeeer groot hagelwit strand, zonder ook maar één bar! Eigenlijk vond ik het maar niets en ben dan ook iets eerder terug gekeerd naar het eerste strand en dat schamel barretje, alwaar de rest ietsje later ook uitgedroogd en met honger aankwam.
Onze tweede dag hadden we een kleine motorboot gehuurd en zijn we de noordelijke kant van het eiland enkele baaitjes gaan bezoeken; de ene al mooier dan de andere. Van de blue lagon naar de green lagon en her en der gestopt voor een plonsje. Voor ons was het water echt te koud en was het plonsje na veel moeite en ook zeer kort, maar onze Argentijnse vrienden sprongen telkens weer vol enthousiasme het water in. Voor hen was dit in vergelijking met Argentinië wel warm!!!
De derde dag hebben we wat de luierik uitgehangen en 's middags in een gezellige bar op het strand van Abraão belandt waarvan de uitbater een Duitser bleek te zijn. Maar in zijn keuken stond een echte mama miracoli!
De vierde dag (laatste) was het 's morgens in gietende regen de overzetboot terug naar Angra nemen. Gelukkig was het de vorige dagen mooi weer geweest en stoorde die regen op de terugreis niet echt!
Mijn conclusie: Ilha Grande is mooi, maar eigenlijk niet zo bijzonder als je Paraty kent. Voor wandelaars en strand-mensen is het een paradijs, je kan elke dag na een stevige klimwandeling door de ongerepte natuur naar een ander strand wandelen! Niet echt mijn ding!