woensdag 28 augustus 2013

Kampioen salade kweken Corumbé - Paraty

Begin Juli was ik met mijn auto op 6-maandelijkse controle in Taubaté en op de terugweg passeer ik langs een plantencentrum alwaar ze ook diverse groenten als kleine plantjes verkopen. Ik had dit verteld in de plaatselijke bar hier in ons gehucht tegen enkelen die ook wat tuinieren. En ik moest voor twee drinkebroers ook salade mee brengen. En zo zijn ze me al een aantal weken aan het porren dat hun salade al "zo" groot is! Daarom hadden we afgelopen dinsdag afgesproken dat ieder een krop zou meebrengen en dat een onafhankelijke jury (de cafébaas) eentje zou aanduiden als kampioen salade kweken!
In de tijd, na aankoop was ik op zoek gegaan naar mest om mijn grond extra energie te geven. Welk mest, op zich was al een hevige discussie bij de pintjes na verdeling van de salade. Het beste was kippenmest volgens de meesten, maar ik heb geen kippen meer. Als tweede kwam koeienmest, die heb ik ook niet maar ik dacht dat nog wel ergens te kunnen vinden. En als minste paardenmest, wat ik tot nu toe gebruikte.
Al zo de volgende dag op zoek naar koeienmest! Eerst naar enkele plaatsen gereden waar ze koeien staan hadden, maar ofwel was er niemand te vinden, ofwel vertelde ze dat ze me niet konden helpen! Uiteindelijk vertelde een boer mij dat ik moest langs gaan waar ze melkkoeien hebben, die staan op stal en daar hebben ze mest. Zo heb ik wel enkele boeren bezocht, en ook enkele nieuwe knappe oorden ontdekt, maar op zaterdag was er nergens iemand aan het werk en zo begon ik het na 4u rond rijden langzaam op te geven. Als laatste was ik nog even gestopt op de plaatselijke markt en daar vond ik iemand die gedroogd koeienmest verkocht! Eindelijk! En een stuk aangenamer om mee te werken. Zo in elk putje wat je maakt om een plantje te planten een beetje gestrooid.
Een van mijn uitdagers was chemisch mest gaan kopen (bleek ietsje goedkoper) en de andere beweerde helemaal niets gebruikt te hebben!
Bij mijn aankomst met mijn salade was diegene die niets had gebruikt reeds aanwezig met zijn krop salade en de derde (met chemisch mest) was na het zien van de salade van mijn uitdager naar huis gegaan maar niet teruggekeerd met een salade, die had het al opgegeven. Nadat hij mijn salade ziet geeft hij onmiddellijk toe dat mijn bladeren veel groter zijn dan de zijnen. Ik vond nochtans dat zijn salade er beter uitzag, meer krop, meer aan het sluiten, daar waar mijn salade wel groot was maar zich niet sluit. Nu als je uitdager je gewonnen geeft moet je vooral zwijgen en aanvaarden en zo was ik de "kampioen salade kweken" van onze buurt!!!

P.S. : zoals je op de foto's kan opmerken, Jan met lange broek en bloes! Het is hier winter en s'avonds behoorlijk fris (16-18°) en overdag behoorlijk als de zon uit komt, maar als het behoorlijk bewolkt is blijft het ook overdag fris (+/-20°). Verschillende mensen vertellen dat het de koudste winter is sinds jaren!