donderdag 31 oktober 2013

Een Braziliaans verjaardagsfeest

Afgelopen WE was er het verjaardagsfeestje van Janaina, Marcos en zijn broer. Drie Brazilianen. We waren uitgenodigd om 17u30.  En daarom was ik omstreeks 18u15 gegaan, want ik ken die Brazilianen al een beetje! Janaina is de vrouw van Paul (nog een Belg in Paraty) en alzo waren er nog Belgen uitgenodigd en was er toch al iemand aanwezig bij mijn aankomst: Yves (nog een Belg) Onder ons twee hebben we daar samen pintjes gedronken en Paul zijn spiesjes op de BBQ uitgeprobeerd tot omstreeks 20u30 de eerste geïnviteerde Braziliaan aankwam! Die was goed op tijd, slechts drie uur na aanvangsuur. De drie jarigen hadden ook niet anders verwacht want tijdens ons Belgen pintjes waren ze nog gras aan het afdoen, tafels en stoelen aan het zetten en tegen 19u kwam de laatste uit de douche! Typisch Brazilianen!!!
Nog zoiets typisch is dat iedereen een bak bier meebrengt, zo had ik een bak Stella bij. Maar ondanks dat we die in een ijsbox weg hadden gestoken onder een andere box, waren allen op zoek naar Stella. Blijkbaar hebben de Brazilianen de Belgische smaak te pakken!
Ook typisch: tegen het einde van de avond komt de verjaardagstaart op tafel, wordt er gezongen en snijden de jarige de taart aan (zie foto)
Maar wat ik nog nooit had meegemaakt:: op een bepaald moment, een tijdje na de taart, is er een kerel die ging in de keuken een plastiek bakje zoeken en begon hierin aardappelsalade, enkele spiesjes, een broodje en nog zo wat in te scheppen om mee naar huis te nemen. Ik dacht eerst die zijn vrouw kon niet komen of zo. Maar na wat rondvraag bleek dat die dat altijd doet, een bakje met eten voor morgen meenemen!!!
Omstreeks 2u ben ik voldaan naar huis gegaan en dan zijn de Brazilianen verwonderd dat je zo vroeg doorgaat. Maar ja, als je op tijd begint!!!
Het was een leuk feestje en nog een dikke proficiat aan de jarigen!