woensdag 6 november 2013

300 euro boete voor weggooien van blikje frisdrank

Ik las vandaag in het BVL :

300 euro boete voor weggooien van blikje frisdrank uit auto


Hier in Brazil behoort een blikje niet onder de noemer "afval" ! 
Je mag hier een blikje langs de straat zetten, niet te ver in de gracht gooien, en als je een uurtje later opnieuw passeert is het 90% zeker weg. Ik heb dit zelf al enkele malen getest!
Hier lopen verschillende mensen rond die blikjes inzamelen en achteraf verkopen aan een ijzer handelaar. Ik zelf deed dit trouwens ook in mijn Arena-tijd. Wij verzamelde onze blikjes, perste die samen en om de 2 a 3 maanden brachten we die binnen bij een oud ijzer handelaar en een tiental vuilzakken vol was +/- 200€!
De mooiste opruiming van blikjes heb ik hier gezien met carnaval. Tijdens carnaval trekken verschillende "bloco's" rond in het centrum. Een wagen met veel boxen en een voorzanger, een trommelkorps (bateria) hier achter, daar achter een groep dansende feestvierders en daarachter eentje met kruiwagen en iso box om  ijsgekoeld bier (blikjes) te verkopen. Achter dit ganse spektakel lopen enkele mensen met een plastiek zak de lege blikjes in te zamelen!
Momenteel krijgen ze 1 real voor 78 blikjes (zo kan je de ijzerprijs volgen!)